Harvinaislaatuinen marionettiooppera ensi kertaa Suomessa

Harvinaislaatuinen marionettiooppera ensi kertaa Suomessa

Kuka rakastaa ketä ja miksi? Mikä on naisen asema ikään, ulkonäköön ja yhteiskunnalliseen asemaan liittyen?

Ignaz Pleyelin (1757–1831) marionettiooppera Urgele-keijusta vuodelta 1776 perustuu Bathin lesken tarinaan, jonka muunnelmia on esiintynyt niin keskiajalla, Canterburyn kertomuksissa kuin Voltairen versiona Ce qui plaît aux dames (Mikä naisia miellyttää). Wasa Marionette Opera, Suomalainen barokkiorkesteri ja Encanto Music toteuttavat nyt yhdessä riemastuttavan marionettioopperan, joka tarinan kertomisen ohella luotaa myös moraaliin liittyviä kysymyksiä.

1700-luvun tienoilla marionettiteatteriryhmät kiersivät Euroopassa esittämässä commedia dell’arte -näytelmiä ja koomisia oopperoita. Esitysten lomassa saatettiin tehdä erilaisia temppuja erityisillä niihin erikoistuneilla nukeilla, ja myös suurten oopperatalojen näytöksissä käytettiin yksittäisiä ”temppunukkeja”. Ensimmäinen varsinainen marionettiooppera esitettiin Roomassa 1668. 1700-luvun alussa esitettiin Pariisissa Lullyn oopperoiden (tragédie lyrique – lyyrinen tragedia) parodiaversioita nukeilla. Yksi maailman tunnetuimmista marionettiteattereista oli Esterházan palatsissa, jossa Haydn johti kuusi marionettiteostaan sekä myös muiden säveltämiä teoksia.

Nyt nähtävän oopperan lavasteet ja rakenne pohjautuvat 1600- ja 1700-luvun nukketeattereihin, jotka jäljittelivät barokkioopperoiden näyttämöitä pienemmässä koossa. Wasa-oopperan 5 metriä leveä, 3,5 metriä syvä ja 4,5 metriä korkea rakennelma on tekninen taidonnäyte, jossa on käytössä mm. satoja metriä köyttä. Myös nuket on tehty ajankohdan mallien mukaan mm. puusta, narusta ja lyijystä, ja niitä ohjaillaan metallivavalla ja naruilla. Wasa-teatterin nuket ovat 60 cm:n korkuisia.

Ignaz Pleyel: Urgele-keiju, tai mikä neitoa miellyttää (1776)

Laulusolistit Piia Komsi, Niall Chorell, Jakob Bloch Jespersen
Kertoja Teppo Lampela
Taiteellinen suunnittelu Gabriel Bania
Konserttimestari Arek Golinski
Suomalainen barokkiorkesteri

Ke 28.1.2015 klo 18 Sibeliustalo, Lahti

Aikuisille ja koko perheelle tarkoitettujen iltaesitysten lisäksi esitetään päivisin oopperan lyhennettyä koululaisversiota 27.–28.1.

Liput: 12,50/27,50 €

 

Urgele-keijun tekijät

1989 perustettu ruotsalais-puolalainen Wasa Marionette Opera on herättänyt henkiin 1600- ja 1700-luvuilla suositun nukketeatterioopperan. Kuten orkesterina esityksessä toimiva Suomalainen barokkiorkesterikin, panostaa myös Wasa Marionette Opera ajan hengen mukaiseen esiintymiseen. Ryhmä on esiintynyt lukuisilla musiikkifestivaaleilla. Wasa-nimi juontaa juurensa Puolan ja Ruotsin yhteisestä historiasta: Puolan hallitsijoina toimi 1600-luvulla kolme ruotsalaisen Wasa-kuningassuvun jäsentä, joista lähteiden mukaan ainakin kahdella oli yhteyksiä nukketeatterioopperaan.

25-vuotisjuhlaansa vuonna 2014 viettävä Suomalainen barokkiorkesteri tunnetaan elävästä ja ennakkoluulottomasta tavastaan esittää mitä tahansa periodisoittimille kirjoitettua musiikkia. Orkesterin repertuaari nojaa vahvasti barokkiin ja yltää aina varhaisromantiikkaan saakka, mutta sisältää myös uutta, useimmiten orkesterille itselleen kirjoitettua musiikkia.

Encanto Music vastaa ideasta tuoda marionettiooppera Suomeen. Encanto Music on muusikkojen perustama konsertteja, tapahtumia ja musiikkia erilaisiin tilaisuuksiin järjestävä yhdistys, joka tuo yhteen taitavia kamarimuusikoita eri maista. Ensimmäinen Encanto Festival järjestettiin alkukesällä 2014.

 

Lisätiedot:
Laura Kajander
Suomalainen barokkiorkesteri
040 821 0651
laura.kajanderatfibo.fi